نوشته شده توسط : محمود مختاری

مایکروسافت در خط تولید خود دو دستگاه رده بالای سرفیس بوک و سرفیس پرو ۴ را دارد که هر دو با سخت‌افزاری بسیار عالی همراه هستند. اما غول نرم‌افزاری دنیا سخت‌افزار‌های جدید خود را با مشخصات بالاتری از امروز عرضه می‌کند.

مایکروسافت نسخه‌هایی از سرفیس بوک و سرفیس پرو ۴ را با یک ترابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی، پردازنده قدرتمند Core i7 و ۱۵ گیگابایت حافظه رم همراه کرده است. هر کدام از این دستگاه‌های جدید قیمت بالایی دارند؛ سرفیس بوک با این مشخصات قیمتی ۳٫۱۹۹ دلاری دارد و قدرتمندترین سرفیس پرو ۴ هم ۲٫۶۹۹ دلار قیمت خورده است.

در کنار این دو مدل، مایکروسافت همچنین از نسخه طلایی سرفیس پن هم رونمایی کرده است. این قلم همان قلم سرفیس پرو ۴ است که در زمان رونمایی آن را دیده‌ایم اما در این نسخه مخصوص طلایی می‌توان نُوک آن را برای شیوه‌های نوشتن و نقاشی مختلف تغییر داد.

surface pen gold 1da9f

در حالی که مدل‌های جدید سرفیس در حال حاضر تنها در ایالات متحده و کانادا در دسترس هستند، اما می‌توان سرفیس پن طلایی را در کانادا، دانمارک، فنلاند، ایتالیا، نروژ، لهستان، پرتغال، اسپانیا، سوئد و ایالات متحده از همین امروز خریداری کرد.

 

منبع خبر: زومیت



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمود مختاری


بی تردید سرفیس بوک بار دیگر شور و هیجان را در میان علاقمندان به نوت‌بوک‌های ویندوزی به بالاترین سطح خود رساند. این نوت‌بوک با استقبال خوبی روبرو شد ولی به تازگی اخباری درباره‌ی برخی از مشکلات این محصول جدیدمایکروسافت توسط خریداران منتشر شده است. با زومیت همراه باشید.

سرفیس بوک همزمان با معرفی، با استقبال خوبی از سوی علاقمندان مواجه شد. بررسی‌های متنوعی که توسط مراجع معتبر از جمله زومیت روی این نوت‌بوک جدید صورت گرفت نیز نشان داد که سرفیس بوک می‌تواند موج مثبتی را بین علاقمندان به مایکروسافت بخصوص در تعطیلات سال جدید میلادی ایجاد کند. اگرچه قیمت سرفیس بوک برای بسیاری از خریداران ایرانی (و حتی خارجی) گران است ولی با این حال نظرها نسبت به این نوت‌بوک مثبت است. ولی وقتی سرفیس‌بوک‌ها به دست مشتریان رسیدند، اوضاع کمی تغییر کرد. 

برخی از اولین خریداران سرفیس بوک از مسائل متنوعی از جمله پرش تصویر نمایشگر، بی ثباتی سیستم و مسائل مربوط به مدیریت شارژ سرفیس بوک گله‌مند هستند. این بازخوردها موجب شد تا مایکروسافت طی هفته‌های اخیر بروزرسانی‌های نرم‌افزاری و سفت افزاری را برای سرفیس‌بوک ارائه کند که البته موجب شد تا برخی از مسائل سرفیس بوک حل شود ولی شاید کمی دیر شده بود و این موضوع که شاید سرفیس بوک مشکلات سخت افزاری دارد در ذهن برخی از مشتریان نقش بست.

surfacebook 04 zoomit 86f44 20f0e

اما یک موضوع مهم دیگر هنوز برای کاربران سرفیس بوک و سرفیس پرو ۴ باقی مانده و آن مدیریت انرژی نامنظم است. برخی کاربران مدعی شده‌اند که  این دستگاه‌ها به درستی به حالت Sleep نمی‌روند و در حالت استندبای همچنان انرژی بالایی مصرف می‌کنند که بدون تردید خبر خوبی نیست و بخصوص وقتی شارژر همراه کاربر نباشد به موضوعی آزار دهنده تبدیل می‌شود. البته این موضوع برای دستگاه‌های پرچمدار سال ۲۰۱۵ واقعا عجیب است چرا که چنین مواردی از ۱۰ سال پیش توسط تولید کنندگان لپ‌تاپ رفع شده است. اما نکته‌ای که کمی اوضاع را بدتر می‌کند این است که مدیر مهندسی سرفیس اوایل ماه جاری میلادی اظهار کرد که این مشکل سرفیس بوک تا سال ۲۰۱۶ حل نخواهد شد. 

یکی از سخنگو‌های مایکروسافت در این زمینه چنین اظهار نظر کرده است:

ما روی ارائه تجربه عالی کاربری برای هر یک از خریداران سرفیس تمرکز کرده‌ایم. ما می‌دانیم که گروه کوچکی از خریداران سرفیس بوک و سرفیس پرو ۴ با مسائلی روبرو هستند. حل این قبیل مشکلات از اولویت‌های کاری ما محسوب می‌شود. ما تیم‌های مهندسی مختلفی را مامور آماده‌سازی بروزرسانی‌ها کرده‌ایم و در اسرع وقت این بروزرسانی‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهیم. همچنین از فروم‌های پشتیبانی سرفیس‌بوک‌ و سرفیس پرو ۴ خودمان استفاده می‌کنیم تا جدیدترین اطلاعات را بطور مستقیم با مشتریانمان به اشتراک بگذاریم. 

همچنین جمعه گذشته مایکروسافت بطور ضمنی در رابطه با موارد نه چندان رضایت بخشی که برخی از کاربران سرفیس تجربه کردند و مجبور بودند تا طی هفته‌های اخیر بطور دائم دستگاه‌های خود را از نظر نرم‌افزاری بروز کنند، عذرخواهی کرد، البته هیچ اشاره‌ای به مشکلات مربوط به مدیریت انرژی سرفیس‌ها نشد. 

surfacebook 13 zoomit 6e2a0 0bcd4

این که یک دستگاه جدید دارای برخی مشکلات جزیی باشد عجیب نیست بخصوص که با محصول منحصر بفردی مانند سرفیس بوک مواجه هستیم. در این گونه موارد صادق بودن با مشتری شاید بهترین سیاست باشد با این حال حدود ۲ ماه از عرضه سرفیس بوک و سرفیس پرو ۴ می‌گذرد و جای تعجب است که هنوز هم این دستگاه‌ها با مشکلاتی در مبحث انرژی مواجه هستند. 

به نظر می‌رسد نباید انتظار رفع مشکلات مربوط به سرفیس‌ها را به این زودی‌‌ها داشته باشیم. بروزرسانی‌ها نیاز به تست‌های گسترده دارند تا اطمینان حاصل شود که با انجام بروزرسانی‌ها کاربران دچار مشکلات جدید نمی‌شوند، بنابراین به این سادگی نیست که به سرعت بروزرسانی‌ها ارائه شوند و مشکلات را به طور کامل رفع کنند. در شرایطی که جو بلفیور از مدیران مایکروسافت به مشکلات مدیریت انرژی  اشاره کرده ولی هنوز بطور رسمی از سوی مایکروسافت تایید نشده است.  

 البته این امر به این مفهوم نیست که مایکروسافت مشکلات مربوط به سرفیس را ندیده می‌گیرد، در واقع مایکروسافت بطور پیوسته در حال رصد کردن شرایط محصولات خود است. با این حال برخی از مسائل مربوط به محصولات مایکروسافت به زمان بیشتری نیاز دارند تابه طور کامل حل شوند. علاوه بر این مایکروسافت زمان‌بندی بروزرسانی ویندوز را نیز سرعت بخشیده تا بروزرسانی‌ها با سرعت بیشتری در اختیار کاربران قرار بگیرند.

در این بین به نظر می‌رسد که خود مایکروسافت هم از مشکلات بوجود آمده برای سرفیس بوک و سرفیس پرو ۴ متعجب است چرا که محصولات تولیدی این شرکت بارها تحت آزمایش‌های گوناگون قرار می‌گیرند و بعد به بازار عرضه می‌شوند با این حال ایرادات سرفیس بو ک  وسرفیس پرو ۴ تا زمانی که بدست مشتریان برسند، مشخص نشدند. این تجربه‌ای برای مایکروسافت است تا شاید از این پس فرآیند تست محصولات خود را با کاربران آزمایشی بیشتری به پیش ببرد. هرچند ردموندی‌ها هنوز چنین تصمیمی نگرفته‌اند. 

p1010213copy ec1ac

 اما در حال حاضر اوضاع چگونه است؟ مایکروسافت هنوز هم محصولاتش را بروز رسانی می‌کند و اگر شما هم یکی از محصولات سرفیس‌بوک یا سرفیس پرو ۴ را خریداری کرده باشید حتما تمامی بروزرسانی‌های ارائه شده توسط مایکروسافت طی روزهای اخیر را نصب کنید. 

اما شاید خوب باشد که یک نکته را هم در انتهای این مقاله ذکر کنیم. معمولا قضاوت در مورد میزان نقص‌های یک محصول با توجه و دقت در شکایت‌های مطرح شده در فروم‌های مرتبط با محصول کار ساده و درستی نیست؛ چرا که معمولا در این گونه فروم‌ها صدای افرادی که با قسمتی از محصول خریداری شده به مشکل برخورده‌اند نسبت به افرادی که از دستگاه خود راضی هستند بیشتر شنیده می‌شود. ولی وقتی بسیاری از کاربران به طور دائم از یک موضوع خاص گله‌مند هستند اوضاع متفاوت است و نیاز به توجه بیشتری دارد. ما نیز در زومیت هنگام بررسی سرفیس‌بوک برخی از مشکلات را حس کردیم که برای مطالعه آن موارد می‌توانید  بررسی سرفیس بوک توسط زومیت را مطالعه کنید. 

 

منبع خبر: زومیت

 



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمود مختاری

روز گذشته شرکت مایکروسافت دامنه‌ی فروش سرفیس استودیو را به خارج از خاک ایالات متحده گسترش داد و این محصول حالا در کشورهای دیگری چون اتریش، چین، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، هنگ‌‌کنگ، ژاپن، هلند، نروژ، سوئد، سوئیس و انگلستان نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. مایکروسافت حالا یک ویدیو جدید منتشر کرده که در آن از مهندسی و نوع ساخت طراحی مینیمالیست خود توضیحاتی ارائه می‌دهد. تماشای این ویدیو اطلاعاتی در مورد سرفیس‌ استودیو در اختیار شما قرار می‌دهد. تمرکز اصلی ویدیوی یادشده ارائه‌ی اطلاعاتی در مورد لولای بدون جاذبه یا آن‌طور که مایکروسافت آن را معرفی کرده، Zero Gravity Hinge است.

نمایشگر سرفیس استودیو در واقع وزنی معادل ۵.۸ کیلوگرم دارد و هنگام استفاده از لولا و جابجایی زاویه‌ی آن، وزن این بخش تقریبا صفر است. لولای مخصوص این دستگاه دلیل اصلی تجربه‌ی چنین حسی است. با پوشش فلزی ماشین‌کاری شده‌ی صفحه‌ نمایش سرفیس استودیو، تیم سازنده‌ی این محصول یک سری صفحات پروانه‌ای مانند را به‌منظور تبدیل نیروی واردشده به لولا برای تغییر مستقیم زاویه‌ی نمایشگر در آن به کار گرفته‌اند. البته این صفحات اهداف دیگری هم دارند. حتی اگر کسی در هنگام کار با سرفیس استودیو روی آن تکیه دهد، نمایشگر این دستگاه ثابت می‌ماند و خم نمی‌شود. 

یکی از موارد جذابی که در این ویدیو مشاهده می‌کنید، مربوط به قدرت کابل اتصال‌دهنده است. سرفیس استودیو با یک کابل جداشونده‌ و یک سیستم قفل‌گذاری همراه است و به همین دلیل در هنگام جابه‌جایی‌ این محصول کابل به‌طور تصادفی جدا نخواهد شد. در ادامه شما را به تماشای ویدیو منتشرشده توسط مایکروسافت دعوت می‌کنیم.

 

منبع خبر: زومیت

 



:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمود مختاری


یک نمایشگر ۲۸ اینچی، لولایی بسیار خاص، و یک ابزار جدید برای ورود اطلاعات (سرفیس دایل)، همه در خدمت خلق تجربه‌ای نو برای هنرمندان و طراحان. با داستان سرفیس استودیو همراه زومیت باشید.

"رویش تکیه کن!"

پانوس پِنِی (Panos Panay)، رئیس بخش سخت‌افزار مایکروسافت، با اشاره دست مرا به سمت جدیدترین عضو خانواده سرفیس فراخواند. سردرگم، از او پرسیدم که منظورش چیست. تکرار کرد، "رویش تکیه کن!"

من مایل به این کار نبود -هر چه باشد، شکستن یک کامپیوتر جدید در حین مصاحبه جلوه بدی دارد. بنابراین خود پِنِی این کار را کرد. او با دست چپش روی نمایشگر ۲۸ اینچی سرفیس استودیو خم شد و آن را بغل کرد. اما نمایشگر خم به ابرو نیاورد.

لحظاتی قبل، او بالای نمایشگر را گرفته بود و آن را از حالت ایستاده‌اش به خوابیده تغییر وضعیت می‌داد، طوری که چانه نمایشگر جلوی ما روی میز نشست و بقیه‌اش با زاویه ۲۰ درجه به عقب مایل شد و بالای میز معلق ماند. انگار که زانو زده باشد. کاشف به عمل آمد که این زاویه ۲۰ درجه، حالت ایده‌آل برای طراحان و نقاشان حین گرته‌کشی روی کاغذ است. عملا تمام سطح این نمایشگر -که البته لمسی هم هست- می‌تواند تبدیل به یک میز رسم و طراحی شود.

پانوس پِنِی

سرفیس استودیو، که قیمتش از ۳۰۰۰ دلار شروع می‌شود و با قوی‌ترین سخت‌افزار به ۴۲۰۰ دلار می‌رسد، کاربران عادی کامپیوترهای رومیزی را هدف نگرفته است. مایکروسافت آن را «استودیو» نام گذاشته زیرا هدف از تولیدش ارائه ابزارها و دادن قدرت کافی به افراد خلاقی مثل طراحان، مهندسین، معماران و نقاشان بوده است تا آنها بتوانند در کنار پاسخ دادن به ایمیل‌ها و وب گردی و دیگر کارها به مهارت و شغل خود نیز بپردازند.

در این ماشین رومیزی، مایکروسافت بسیاری از ویژگی‌ها، زبان طراحی و متریال‌ها را از تبلت‌های سرفیس و لپ‌تاپ سرفیس بوک قرض گرفته و آنها را در ماشینی با کاربرد رومیزی به کار بسته: اولین کامپیوتر رومیزی مایکروسافت در تاریخ. مانند دیگر سرفیس‌ها، استودیو نیز از یک قلم لمسی حساس به فشار برخوردار است. (قلم سرفیس استودیو مشابه قلم سرفیس پرو ۴ است، البته با قطعات الکترونیکی به روز شده است.)

دیگر ابزار ورود اطلاعات یک گردونه دیجیتال به نام سرفیس دایل (Surface Dial) است که مستقیم روی صفحه لمسی می‌نشیند و منوهای وابسته به برنامه‌ها را فراخوان می‌کند، منوهایی که نمایشگر نیز آنها را پیرامون محل قرارگیری دایل نمایش می‌دهد. دایل، همان‌طور که می‌گویند، مثالی ممتاز از تلاش مایکروسافت برای ترکیب تجارب دنیای فیزیکی و دیجیتال با هدف کمک به افراد خلاق برای حفظ تمرکز در کار است.

سرفیس استودیو

پِنِی می‌گفت، "هدفی که ما با این محصول دنبال می‌کردیم تبدیل شما از پربازده‌ترین فرد به خلاق‌ترین فرد است، و البته  تا جای ممکن نزدیک کردن بازده و خلاقیت به هم، طوری که وقتی شما به محل کارتان برمی‌گردید، میزتان تبدیل به یک استودیو شود-شما که به دلیلی جز کار به میزتان بر نمی‌گردید؟"

توسعه تمام دستگاه‌های سرفیس از ابتدا تا امروز زیر نظر پانوس پِنِی بوده و در ۲۰۱۵ ساتیا نادلا اختیار کامل مهندسی همه سخت‌افزارهای مایکروسافت از جمله هولولنز، ایکس‌باکس، و تلفن ها را نیز به او داده. یک مرد پر انرژی، با ریش، چهل و چند ساله، که گاهی اشتیاقش سرریز می‌کند. و گاهی هم حالتی شبیه استیو جابز به او دست می‌دهد که تند و تند می‌گفت، "جادویی ست، نه؟" در کل از رفتارش این طور بر می‌آید که با کسی سر جنگ ندارد. عمیقا به محصولاتی که گروه سرفیس می‌سازند باور دارد، و همین‌طور به راه‌هایی که خلاقیت و بازده کاربران را شکوفا می‌کنند.

یک کامپیوتر رومیزی دیگر؟

سرفیس استودیو surface studio

قبل از رونمایی، مرا به ساختمان ۸۷ در مقر بزرگ مایکروسافت در ردموند دعوت کردند تا یک سرفیس جدید ببینم، اما اطلاعات دیگری نداشتم. وقتی پیت کریاکو، رهبر پروژه سرفیس استودیو، دستگاه را از زیر یک میز کنفرانس بیرون آورد، اولین عکس‌العمل من این بود که، "آیا دنیا واقعا به یک کامپیوتر همه-کاره دیگر نیاز دارد؟" کامپیوترهای همه-کاره بسیار محبوب و دارای جایگاهی تثبیت شده‌اند، با نماینده شناخته شده‌ای به نام آی‌مک که پیشتاز این حوزه است.

پِنِی به من گفت که علاقه‌ای ندارد سرفیس استودیو را یک همه-کاره رومیزی بنامد، و نقطه نظرش برای من قابل درک است. وقتی استودیو خم شده و شما با قلم دیجیتال و دایل با آن کار می‌کنید، به راستی پا را از تعریف سنتی یک کامپیوتر همه-کاره فراتر می‌گذارد. وقتی فهمیدم که او و تیمش تا کجا رفته‌اند تا ابزارهای کاربردی افراد خلاق را دم دست آنها قرار دهند، تازه نگاهم باز شد و دیدم که استودیو چطور می‌تواند جایگزینی برای کامپیوتر اپل باشد؛ آی‌مکی که از مدت‌ها قبل تنها گزینه برای طراحان و هنرمندان است.

طبق زمان‌بندی عرضه سرفیس‌های قبلی، انتظار معقولی بود که ۵ آبان شاهد معرفی سرفیس پرو ۵ باشیم. اما در عوض، یک کامپیوتر رومیزی برای افراد خلاق و هنرمند معرفی شد. (نگران نباشید، سرفیس پرو ۵ هم در دست تکمیل است و سال آینده معرفی می‌شود). مایکروسافت پیش‌سفارش‌ها برای سرفیس استودیو را از روز معرفی‌اش دریافت کرده و تا کریسمس سفارش‌ها را به مرور ارسال می‌کند؛ در اوایل ۲۰۱۷ نیز فروش در مایکروسافت استور و بست‌بای راه می‌افتد.

اما معرفی چنین ابزاری برای کارهای خلاقانه را نمی‌توان یک غافلگیری کامل دانست زیرا سرفیس بوک اول هم طراحان و کاربران حرفه‌ای را هدف گرفته بود، و کف قیمتش ۱۵۰۰ دلار بود. در حقیقت، خانواده سرفیس کاملا به دامنه بالای بازار نزدیک شده‌اند. در این چند سال دیده‌ایم که سرفیس پرو موفق به بقا شده ولی سرفیس آرتی و سرفیس ۳ به جای آتش زدن به بازار در آن غرق شده و از بین رفته‌اند.

پتنت سرفیس استودیو

در این میان، فواره شایعات پیرامون سرفیس استودیو و حتی اسم رمز داخلی‌اش "کاردینال" ماه‌ها وبسایت‌های خبری را تغذیه می‌کرد و هر چند تصویر یک پتنت که سال ۲۰۱۵ ثبت شده بود، نمای بیرونی دقیق این ماشین جدید را نشان می‌داد اما بیان‌کننده کل داستان نبود-نه حتی ذره‌ای.

نمایشگر به مثابه تخته نقاشی

سرفیس استودیو از یک پایه کم ارتفاع تشکیل شده که روی میز می‌نشیند و همه قطعات الکترونیکی را در خود دارد. قطعاتی شامل پردازشگر اینتل Core i7، گرافیک قدرتمند انویدیا، و یک جفت اسپیکر استریو. از ۳ فن و ۱ لوله انتقال حرارت برای خنک کردن آنها استفاده شده. پِنِی این ویژگی‌ها را تشریح می‌کرد و ماوس و صفحه کلید هم در نزدیکی‌اش بودند اما او هیچ اشاره‌ای به آنها نمی‌کرد. می‌خواست فقط درباره نمایشگر حرف بزند.

لولای دو شاخه‌ای از جنس کروم، پایه را به نمایشگر که فقط ۱۲.۵ میلیمتر ضخامت دارد، متصل کرده است. وقتی نمایشگر در حالت خوابیده است، کاملا پایه و دو بازوی اتصالی را پشت خود مخفی می‌کند.

سرفیس استودیو

پِنِی روی نمایشگرِ ۶ کیلوگرمی تکیه کرده بود، و می‌شد دید که بازوهای سرفیس استودیو هیچ از این وزن و فشار به زحمت نیفتاده‌اند. هیچ صدای غژ و غژ یا ناله‌ای از آنها شنیده نمی‌شد. نمایشگر هم به چپ یا راست نمی‌جنبید. چنین ثباتی برای طراحان و نقاشان که کارشان رسم خطوط دقیق است اهمیت دارد و توجه به آن در حین طراحی محصول، چیزی نیست که سازندگان کامپیوترهای همه-کاره سنتی نیازی به نگرانی بابتش داشته باشند.

مهندس مکانیک پروژه، رابین مکلافلین، برای من توضیح داد که  لولای کرومی دارای ۱۱ فنر است که در کنار هم امکان قرار دادن نمایشگر در وضعیت‌های مختلف -از عمودی مانند کامپیوترهای سنتی تا خوابیده مثل میزهای طراحی- را میسر می‌کنند. کاربر می‌تواند نمایشگر را در هر زاویه‌ای بین این دو حد قرار دهد. وقتی لولا از حالت ایستاده به پایین می‌رود، خودکار شروع به خم کردن نمایشگر می‌کند تا در نهایت روی زاویه ۲۰ درجه به آرامش برسد.

سرفس استودیو

رالف گرُوین، رهبر تیم طراحی صنعتی در گروه دستگاه‌های مایکروسافت، مطمئن است که کاربران این دستگاه از حالت خوابیده برای طراحی‌های دقیق استفاده خواهند کرد و سپس آن را در حالت ایستاده قرار می‌دهند تا از دور چشم‌انداز کلی کارشان را ببینند.

او می‌گوید، "من یک ویدیوی عالی از آنری ماتیس دارم که روی یک نقاشی بزرگ کار می‌کند و بعد از پرده نقاشی دور می‌شود. این یک ژست طبیعی در حین کار است، وقتی روی جزئیات کاری می‌کنی...روی یک راه‌حل ریز در گوشه‌ای از کادر...و بعد به عقب می‌روی تا ببینی آیا در دل کار نشسته یا نه-همه ما این کار را می‌کنیم."

طراح صنعتی مایکروسافت، کِیت شوک (که از قضا یکی از مخترعین لولای منحصر به فرد سرفیس بوک هم هست) می‌گوید، "من کار عادی‌ام که طراحی کَد یا طراحی مقدماتی است را در وضعیت ۲۰ درجه انجام می‌دهم، و بعد آن را بالا می‌آورد و به بیرون زوم می‌کنم و چند تغییر جزئی در اینجا و آنجا انجام می‌دهم."

فراتر از مگاپیکسل‌ها

سرفیس استودیو

آدم انتظار دارد که یک کامپیوتر ۳۰۰۰ دلاری برای هنرمندان و طراحان، حتما نمایشگری در کلاس رتینا داشته باشد و استودیو نیز چنین است. اما کوچک کردن پیکسل‌ها طوری که دیده نشوند تنها چالش کار نبوده است.

استیوی بِیتیش با سابقه ۱۹ ساله در مایکروسافت، که عنوان سازمانی‌اش «محقق ارشد - مدیر تحقیق در گروه علوم کاربردی» است، می‌گوید "نقش نمایشگر بازسازی چیزهایی است که در دنیای واقعی می‌بینید، آن هم تا سر حد امکان دقیق." او آدم بسیار باهوشی است، و البته خوش چهره، قد بلند و با موهای مشکی به هم ریخته است. سریع صحبت می‌کند اما به نظرم نه هم‌پای جریان سریع افکارش.

بِیتیش می‌گوید که استراتژی تیم در ساختن این نمایشگر سازگار کردن آن با سیستم عامل و اپها بوده، نه فقط شکستن رکوردها. شاید بهترین مثال این رویکرد این باشد: تیم سرفیس نمایشگر را طوری ساخته که مقیاس تصاویر آن نسبت به دنیای واقعی ۱-به-۱ باشد، طوری که فونت سایز ۱۲ روی نمایشگر دقیقا یکسان با نمونه چاپ شده روی کاغذ باشد. پس یک کاغذ A4 دقیقا با نسخه دیجیتالی‌اش روی نمایشگر برابر است-مزیتی ویژه برای افرادی که محصولات چاپی طراحی می‌کنند.

سرفیس استودیو

وقتی بِیتیش و تیمش داشتند مشخصات نمایشگر استودیو را انتخاب می‌کردند، اپل تازه آی‌مک ۲۷ اینچی با نمایشگر 5k را معرفی کرده بود. او می‌گوید، "من این گزینه را داشتم که بدون تغییر رزولوشن اپل را به آسانی شکست دهم. یک روز رفتم پیش پانوس و گفتم 'یا می‌توانیم اپل را با اختلاف ۱ میلیون پیکسل شکست دهیم، یا نمایشگری با نسبت تصویر واقعی بسازیم.'" پانای و بِیتیش روی گزینه دوم توافق کردند.

اما رزولوشن و ابعاد باید از نظر ریاضی همخوانی می‌داشتند تا این انتخاب جواب بدهد. اولین نیازمندی‌شان تراکم ۱۹۲ نقطه در هر اینچ بود، چون به نرم‌افزار تنظیم مقیاس در ویندوز ۱۰ امکان می‌داد تعداد پیکسل‌های لازم برای نمایش متن و اشیا در اندازه واقعی را خودکار محاسبه کند. سپس این عدد نقطه حرکت‌شان شد تا دیگر اندازه‌ها را به دست آورند، مثلا قطر نمایشگر که ۷۱.۵۴ سانتی‌متر است.

در آخر نمایشگر سرفیس استودیو صاحب رزولوشن 4.5k در مقابل نمایشگر 5k آی‌مک شد. بِیتیش می‌گوید، "مجموعا ۱۳.۵ میلیون پیکسل داشتیم که ۱.۵ میلیون کمتر از اپل بود. اما برای دیده نشدن پیکسل‌های منفرد از فاصله نزدیک کافی بود. ما رزولوشن را فدای مقیاس واقعی تصاویر کردیم که ارزشش را داشت."

وقتی از نزدیک با نمایشگر استودیو کار کنید، پیکسل‌های منفرد قابل مشاهده نیستند و وضوح و عمق رنگ آن چیزی از نمایشگرهای دیگر با این اندازه کم ندارد.

پیکسل‌های معلق، سخت‌افزار ناپیدا

سرفیس استودیو surface studio

در جریان بازدیدم از مایکروسافت، مخترعین سرفیس استودیو بارها گفتند که قصدشان ساختن سخت‌افزاری بوده که افراد خلاق را به خود دعوت کند تا با کارشان احساس صمیمیت داشته باشند. آنها علاقه زیادی به صحبت درباره مفهوم "پیکسل‌های معلق" داشتند، به این معنا که کاربر چنین دستگاهی چنان با نمایشگر لمسی ارتباط برقرار می‌کند که همه چیزهای دیگر از سر راه کنار می‌روند، یا حتی بهتر، در پس زمینه محو می‌شوند.

این مفهومی آشنا است که وقتی اپل آیپد را معرفی کرد توسط استیو جابز مدام تکرار می‌شد. امروزه در مایکروسافت حتی از اهمیت یکپارچگی کامل نرم‌افزار و سخت‌افزار هم می‌شنوید که از دیگر سرودهای قدیمی اپل است. فارغ از اینکه اپل زودتر این مفاهیم را کشف کرده، امروزه هر دوشان به کار مایکروسافت می‌آیند، مایکروسافتی که چالش ساختن سخت‌افزار مناسب برای سیستم عاملش را برگزیده است.

گرُوین می‌گوید، "در فلسفه ما کامپیوتر نقش یک صحنه نمایش را برای نرم‌افزار ایفا می‌کند، و بقیه چیزها باید در پس‌زمینه آرام باشند."

سرفیس استودیو

گرُوین و تیم طراحی صنعتی‌اش زحمت زیادی در این مسیر متقبل شده‌اند. نمایشگر سرفیس استودیو تقریبا بی‌حاشیه است، چانه و پیشانی ندارد. پایه -که پردازشگر و بقیه چیزها را در خود دارد- و بازوهای کرومی، در حالت خوابیده کاملا پشت نمایشگر سنگر می‌گیرند.

پایه چهارگوش استودیو روی میز خوابیده، سطح خارجی آن قابل توصیف نیست (زشت هم نیست) و تقریبا هیچ جزئیاتی ندارد. یک شیار باریک دور تا دور آن -درست زیر سطح رویی- چرخیده؛ و شامل بادخورهای کوچکی است که برای طراحان مشکل‌ساز بودند، چون نگاه آدم را می‌دزدیدند. راه حل چه بود؟

"ما ماشینی داریم که داخل شیار را رنگ می‌کند طوری که بادخورها به چشم نیایند،" گرُوین اضافه می‌کند، "تیم اسکالین (طراحی صنعتی ارشد) چند هفته به چین می‌رفت تا مطمئن شود که رنگ درستی استفاده شده و صدای اضافه‌ای هم بیرون نمی‌آید."

همه این چیزهای ریز روی هم انباشته می‌شوند و پایه دستگاه این پیام را به شما می‌دهد که "اینجا خبری نیست" و چشم‌های شما به سمت نمایشگر می‌چرخند. استراتژی مشابهی نیز در مورد بازوهای کرومی استفاده شده. طراحان تصمیم گرفتند جنس آنها از کروم باشد تا با انعکاس محیط اطراف، از نظر پنهان شوند. از یک قطعه فلز انتظار نمی‌رود که جادوی بزرگتری در آستین داشته باشد.

گردونه‌ای برای تنظیمات دقیق

سرفیس دایل

پانوس در ادامه دمویش در اتاق کنفرانس، یک گردونه آلومینیومی معرفی می‌کند -چیزی شبیه برآمدگی ولوم صدا در استریوهای قدیمی- و آن را با صدای شپلق روی نمایشگر سرفیس استودیویی می‌گذارد که در حالت خوابیده قرار دارد. نمایشگر بلافاصله یک منوی دایره‌ای پیرامون بدنه آن آشکار می‌کند. با چرخاندن این گردونه، گزینه‌های مختلف برجسته می‌شوند و کاربر می‌تواند بین منوها و ابزارهای مختلف هر اپ جا به جا شود.

با دیدنش آدم ناخودآگاه می‌گوید "وآو". 

نام این ابزار سرفیس دایل (Surface Dial) است و برای بسیاری افراد تازگی دارد. یک وسیله جانبی برای کنترل، جابه‌جایی و انتخاب چیزهایی که معمولا با انگشت روی نمایشگرهای لمسی آنها را انجام می‌دهیم. جنس بخش زیرینش لاستیکی است بنابراین نه لیز می‌خورد و نه صدمه‌ای به نمایشگر می‌زند. تخصص یک ماوس اشاره کردن به اشیا در سیستم عامل است، و تخصص دایل اسکرول حرکت سریع بین منوها.

سرفیس استودیو و سرفیس دایل

پانوس می‌گوید، "بینش ما حین طراحی دایل این بود که دنیای دیجیتال و آنالوگ را به هم پیوند دهیم، و به مخلوط کردن آنها ادامه دهیم تا همه چیزهای دیجیتال حسی شبیه آنالوگ پیدا کنند. این ایده که ابزاری -مثل دایل- را روی نمایشگر بگذارم و زنده شدنش را ببینم، و این تئوری که می‌شود آنها را یکی کرد، واقعا تاثیرگذار است."

دایل را می‌توان روی یک میز معمولی هم گذاشت، اما وقتی روی نمایشگر باشد و در دست دیگرتان قلم سرفیس را بگیرید، هم‌آوازی آنها با سرفیس استودیو به راستی آشکار می‌شود.

در بخش طراحی صنعتی، کِیت شوک روی یک صندلی بلند طراحی نشسته و در اپلیکیشن Sketchable مشغول کار است. با دست راست طراحی می‌کند و با دست چپ دایل را می‌چرخاند تا رنگ‌ها یا قلم‌های مختلف با ضخامت‌های متفاوت را استفاده کند. حین کشیدن یک خط ممتد، بارها می‌تواند ضخامت و رنگ و شکل آن را تغییر دهد. می‌گوید آنقدر کار با سرفیس استودیو سرگرم‌کننده است که زمان از دستش در می‌رود. 

مایکروسافت فعلا در آغاز راه با ۷ توسعه دهنده مستقل همکاری می‌کند تا کنترل‌های اختصاصی برای استفاده از دایل را در محیط نرم‌افزارشان بسازند. آنها عبارتند از: اپلیکیشن NX برای طراحی کَد، اپ Bluebeam Revu برای مطالعه پی‌دی‌اف، اپ Drawboard PDF برای نشانه‌گذاری پی‌دی‌اف، اپ Sketchable برای طراحی، اپ Mental Canvas برای طراحی سه بعدی، و اپ StaffPad برای آهنگسازی. سازندگان این اپ‌ها از API مربوطه که بی‌سروصدا در آگوست همراه با آپدیت ویندوز ۱۰ منتشر شد برای ساختن کنترل‌های دایل استفاده می‌کنند.

اپهای بزرگی مثل فوتوشاپ و اتوکد در این فهرست نیستند. اما مایکروسافت خبر از مذاکره یا همکاری با سازندگان آنها -از جمله ادوبی- می‌دهد.

مزیت اپهای سازگار با دایل این است که به جای سرگردان کردن کاربر بین منوهای مختلف، او را روی کار متمرکز می‌کنند. دایل به خصوص برای حرکت در تایم‌لاین نرم‌افزارهای انیمیشن‌سازی یا آهنگسازی مفید است. مثلا در StaffPad کاربر می‌تواند در طول قطعه موسیقی به عقب و جلو برود، در گوشه و کنار نت‌ها را تغییر دهد، و همزمان تغییرات را از بلندگوی سرفیس استودیو بشنود.

سرفیس استودیو

StaffPad  همچنین می‌خواهد راهبری اپش را بسیار آسان کند و عملکردهای پراستفاده‌ای مثل پخش و توقف را در یک منو حول دایل قرار دهد. در یکی از عجیب‌ترین کاربردهای دایل، آهنگساز می‌تواند دایل را بردارد و مثل یک مُهر برای پِیست کردن نشانه‌های پرکاربرد آهنگسازی در جای جای یک قطعه موسیقی استفاده کند.

شاید جذابترین اپلیکیشنی که با دایل هماهنگ شده، اپ طراحی سه بعدی Mental Canvas باشد. توضیحش سخت است. اما این اپ با محاسبات خودکار به کاربر امکان می‌دهد طراحی های دو بعدی را به تجربه‌های سه بعدی تبدیل کند.

Mental Canvas ایده‌ای از جولی دورسی، پروفسور دانشگاه یِیل است. او می‌گوید نمایشگر، قلم و دایل، سرفیس استودیو را به دستگاهی عالی برای نرم‌افزار او تبدیل کرده‌اند. اپ او از ابزارهای رایجی -مثل طیف رنگ، لایه‌گذاری، تنظیمات قلم، و غیره- استفاده می‌کند، اما به جای نمایش یک منو پیرامون دایل برای تغییر ابزارها و جابه‌جایی‌ها، باید دایل را به دکمه‌های نرم‌افزاری پایین نمایشگر نزدیک کرد تا وضعیت استفاده از آنها فعال شود. این نیز یک کاربرد مفید است که افراد را از کلیک‌های اضافه رها می‌سازد و تمرکز بیشتر روی کار -نه روی نرم‌افزار- را میسر می‌کند.

دورسی درباره سرفیس استودیو می‌گوید، "تلاقیِ زمانیِ چیزهایی مثل قلم دیجیتال، صفحه چندلمسی تبلت‌ها و دیگر موارد است که باعث ظهور این تکنولوژی خاص شده. وقتی آن را دیدم خیلی مشعوف شدم."

دایل بدون پشتیبانی توسعه‌دهنده‌ها هم می‌تواند برای انجام کارهای اولیه در هر اپی استفاده شود زیرا تیم ویندوز تعدادی از کارکردهای دایل را در ویندوز ۱۰ قرار داده. از جمله انتخاب، اسکرول، و زوم. برای مثال، دایل می‌تواند Undo و Redo و زوم در فوتوشاپ را انجام دهد. همچنین کاربران می‌توانند از دایل در مرورگر Edge و نقشه‌ها هم استفاده کنند.

سرفیس استودیو و دایل آنقدر بی‌نقص در کنار هم کار می‌کنند که تصمیم مایکروسافت برای قرار ندادن دایل در جعبه استودیو عجیب به نظر می‌رسد. در عوض باید آن را جداگانه به قیمت ۹۹ دلار بخرید. دایل با سایر کامپیوترهای مجهز به آپدیت سالانه ویندوز ۱۰ نیز کار می‌کند، اما فقط سرفیس استودیو امکان استفاده از آن روی نمایشگر را دارد.

سرفیس استودیو و سرفیس پن

رونمایی از سرفیس دایل تحقق آرزوی دیرین مایکروسافت است که سابقه‌اش به سال ۲۰۰۷ برمی‌گردد، زمانی که کامپیوتری به شکل میز با نام سرفیس معرفی کرد. (محصولی که موفق نشد و فقط نامش را به تبلت‌های جدید مایکروسافت انتقال داد.) برای آن پروژه، بِیتیش و گروهش از دوربین‌های فروسرخی کمک گرفتند که اشیای روی سرفیس را شناسایی می‌کردند-مثل یک بازی تخته‌ای با قطعات واقعی.

او می‌گوید، "در اصل ما می‌خواستیم اشیای فیزیکی با اشیای دیجیتال تعامل داشته باشند." حالا دایل همین کار را می‌کند، به طوری که تاکید سرفیس استودیو بر روی فعالیت خلاقانه را برجسته‌تر می‌کند.

 

بدرود سینتیک؟

وکوم سینتیک

از برخی جنبه‌ها بزرگترین رقیب سرفیس استودیو هیچ کدام از مک‌ها نیستند، بلکه Cintiq ساخت شرکت وکوم است؛ محصولی متشکل از یک قلم و صفحه لمسی دیجیتال که بین طراحان و نقاشان محبوبیت زیادی دارد. مدل 27QHD touch آن  با نمایشگر ۲۷ اینچی لمسی و قلم، ۲۸۰۰ دلار قیمت دارد. تازه در کنار آن باید یک ویندوز پی‌سی یا مک هم خرید زیرا مستقل کار نمی‌کند.

اما سرفیس استودیو قابلیت‌های یک دفتر طراحی دیجیتال و کامپیوتر را یک‌جا ارائه می‌کند. پِنِی می‌گوید، "ما می‌خواهیم همه چیزهایی که روی میزتان پخش هستند و فکر می‌کنید برای کار به آنها نیاز دارید را حذف کنیم، از جمله کاغذ، سینتیک یا دیگر چیزها را. نمی‌خواهم بگویم دوره سینتیک تمام شده، چون طرفدار وکوم هستم اما محصول ما، جایگزین آن محصول است."

مایک کرالیک، طراح و موسس Penny Arcade می‌گوید، "تمرکز کردن روی یک دستگاه حس خوبی دارد." او یکی از چند هنرمندی بود که مایکروسافت برای تست اولیه استودیو و دایل انتخاب کرد. و قبل از اینکه استودیو را بگیرد، میزش قلمروی سینتیک بود.

"میز من برای نقاشی بوده و خواهد بود: روی سینتیک بازی نمی‌کردم، و حتی اگر هم می‌خواستم شدنی نبود، چون سینتیک عمودی نمی‌شود. اگر هم ایمیلی می‌رسید باید روی لپتاپ جوابش را می‌دادم." 

تنها تردید او درباره دایل این است که هنوز امکان شخصی‌سازی طبق نظر او را ندارد: "دایل خیلی خوش‌دست است و از اول با نرم‌افزار مورد استفاده من هماهنگ شده، اما دوست دارم آن را برای برنامه‌های مختلف شخصی‌سازی کنم."

افرادی مثل کرالیک کار طراحی‌شان را در خانه انجام می‌دهند اما سرفیس استودیو پتانسیل این را دارد که شرکت‌های طراحی را هم تسخیر کند. در یک سناریو حتی می‌توان قیمت استودیو را هم توجیه کرد: آژانس‌های تبلیغاتی یا استودیوهای طراحی که کارمندان‌شان در کنار کامپیوتر باید سینتیک هم داشته باشند با خرید سرفیس استودیو صرفه‌جویی‌های بزرگی خواهند کرد-البته به شرط اینکه ضدمایکروسافت نباشند. کرالیک می‌گوید سرفیس پرو ۳ و ۴ به بهبود وجهه مایکروسافت بین گروه‌های خلاق کمک کرده‌اند.

پِنِی به نظر انتظارات واقعگرایانه‌تری درباره پذیرش سرفیس استودیو بین خریداران دارد، به خصوص که قیمتش آن را در رده بالای بازار قرار می‌دهد. او می‌گوید، "برداشت اشتباه نکن، انتظار دارم فروشش عالی‌تر از عالی باشد، اما خب ۳۰۰۰ دلار کم پولی نیست، این یک محصول ممتاز است برای طراحان و خلاقان، نه یک پی‌سی ۸۰۰ دلاری."

با این حال آن را محدود به کاربران تجاری نیز نمی‌داند. می‌گوید، "آدم‌های خلاق همه جا هستند، خیلی‌ها فقط به خاطر زیبایی این دستگاه آن را برای خانه‌شان می‌خرند."

درباره پیش‌بینی فروش اضافه می‌کند، "عجله‌ای نداریم. این محصولی نیست که بخواهم نگران باشم که آیا باید روز اول صد هزار تا از آن باید بسازیم یا یک میلیون یا ده میلیون یا بیست میلیون. به مقدار کافی می‌سازیم تا مردم بتوانند از نزدیک ببیند و آن را امتحان کنند."

وضع گروه سرفیس در مایکروسافت باثبات است و نیازی به یک موفقیت فوری ندارند. همین چند سال قبل مردم اولین سرفیس را مسخره می‌کردند، اما حالا دیگر نه. در جدیدترین گزارش مالی مایکروسافت گفته شد که فروش سرفیس‌ها (بیشتر سرفیس پرو ۴ و سرفیس بوک) در فصل اخیر به ۹۲۶ میلیون دلار رسیده است که نسبت به فصل مشابه پارسال رشد ۳۸ درصدی نشان می‌دهد. فروش عمده بالاتر از ۵۰۰ دستگاه به شرکت‌ها نیز ۷۰ درصد رشد سالانه نشان می‌دهد -این آمارها نشان می‌دهند که پی‌سی‌های مایکروسافت با استراتژی تاکید بر افزایش بازده در محیط کار، همخوانی کامل دارند.

این رشد نشان از درک صحیح بازار توسط پِنِی دارد و احترام او را در داخل مایکروسافت بالا برده. به نظر می‌آید که به لطف این موفقیت‌ها، او و افرادش آرامشی پیدا کرده بودند تا بهترین سرفیسی که می‌خواستند را بسازند.

سرفیس استودیو

با این حال او ماموریت را مختومه نمی‌بیند. در پایان دیدار، ویدیوی تبلیغاتی سرفیس استودیو را نمایش می‌دهد که قرار است در مراسم پخش شود. روی آن بازخوانی ترانه "تخیل ناب" از فیلم ویلی وانکا و کارخانه شکلات با بازی جین وایلدر مونتاژ شده. تصاویری جذاب از دستگاه پخش می‌شود؛ نمایشگر باریک، بازوهای کرومی، کار با دایل روی صفحه نمایش، خلاقیت افراد با این دستگاه‌ها. تعدادی از طراحان مایکروسافت و توسعه‌دهندگان دایل هم در آن هستند. کلیپی دیدنی است. 

در حالی که به سمت خروجی تالار می‌رویم، پِنِی تردیدش درباره موسیقی انتخابی برای کلیپ را در میان می‌گذارد و مطمئن نیست که چقدر در مراسم رونمایی با حضار ارتباط برقرار خواهد کرد.

می‌گوید، "موقع خلق محصول، به خصوص در این مرحله، کج‌خیالی به آدم حمله می‌کند. با قدرت پیش می‌روی و فرزند جدیدت را در نظر داری، و نمی‌خواهی کوچکترین اشتباهی آن را به خطر اندازد."

پیش‌بینی موفقیت و شکست کار سختی است، اما از همین الآن واضح است که مایکروسافت با سرفیس استودیو فکری نو به عرصه کامپیوترهای رومیزی آورده است.

 

منبع خبر: زومیت

 



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمود مختاری

iFixit پس از کالبدشکافی آی-این-وان سرفیس استودیو متوجه شده است در این دستگاه چیپ مخفی ARM وجود دارد و هارد درایو آن قابل جدا شدن است.

برخلاف آنچه انتظار می‌رفت مایکروسافت یک هفته زودتر اقدام به ارسال سرفیس استودیو به خریداران کرد که البته این اقدام بسیار خوشایند است؛ زیرا فرصتی برای iFixit فراهم شد تا با کالبدشکافی کامپیوتر همه‌کاره مایکروسافت بتواند نگاه دقیقی به جزئیات سخت‌افزاری این محصول بیندازد.

همان‌طور که می‌دانید؛ سرفیس استودیو یک کامپیوتر آل‌این‌وان است، بنابراین کمتر انتظار می‌رود که در کالبدشکافی این محصول با غافلگیری‌های زیادی مواجه شویم؛ اما جالب است بدانید iFixit توانست با کالبدشکافی این محصول به نکات جالبی دست یابد.

اولین نکته، یافتن چیپ مخفی ARM در پشت نمایشگر ۲۸ اینچی سرفیس استودیو است. iFixit در مورد علت وجود یک تراشه آرم در کامپیوتری که از پردازنده ساخت اینتل بهره می‌برد، توضیحی نداده است؛ اما به نظر می‌رسد این چیپ برای کمک به نمایشگر PixelSense استفاده شده باشد.

در کنار یافتن یک چیپ مخفی، iFixit متوجه شده است که تا چه اندازه می‌توان کامپیوتر سرفیس استودیو را ارتقا داد. اگرچه باید اذعان کرد برای کسانی که دوست داشتند میزان رم، پردازنده مرکزی یا پردازنده گرافیکی این محصول را ارتقا دهند، خبر خوبی وجود ندارد. چراکه این قطعات به مادربورد متصل هستند و نمی‌توان آن‌ها را ارتقا داد.

البته این موضوع در مورد هارد درایو (SSD و HDD) فرق می‌کند؛ زیرا امکان جداسازی و ارتقای آن وجود دارد. درنهایت iFixit به تعمیرپذیری کامپیوتر همه‌کاره سرفیس استودیو امتیاز ۵ از ۱۰ را داده که درواقع با امتیاز  آی‌مک 5K کمپانی اپل یکسان است.

 

منبع خبر: زومیت



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمود مختاری

سرفیس‌استودیو نام کامپیوتر آل‌این‌وان مایکروسافت است. ردموندی‌ها سال گذشته این کامپیوتر را به‌عنوان محصولی جدید و با هدف بازتعریف فلسفه‌ی کامپیوترهای دسکتاپ، به خانواده‌ی محصولات سرفیس خود اضافه کردند. این کامپیوتر در سه نسخه و با قیمت پایه‌ی ۳۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد. در این مقاله به بررسی نسخه‌ی میانی سرفیس استودیو با پردازنده‌ی Core i7 6820HQ اینتل، پردازنده‌ی گرافیکی GTX 965M انویدیا و حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی می‌پردازیم.

کامپیوتر آل‌این‌وان سرفیس‌ استودیو توسط شرکت امتداد پارسه برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

دانلود 360p  |   دانلود 720p

 

منبع خبر: زومیت



:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمود مختاری

هرچند اکثر ناظران دنیای تکنولوژی بی‌صبرانه منتظر معرفی گوشی هوشمند جدید مایکروسافت با نام سرفیس فون (Surface Phone) هستند، اما نباید فراموش کرد که به احتمال زیاد قبل از معرفی این محصول، از عضو جدید خانواده‌ی موفق تبلت‌های سرفیس مایکروسافت نیز رونمایی خواهد شد.

پس از عرضه‌ی دو نسل نه‌چندان موفق، مایکروسافت توانست با بهبود نسل‌های بعدی از جمله سرفیس پرو 3 و مخصوصا سرفیس پرو 4، نظر منتقدان و کاربران را به‌سوی خود جلب کند و به موفقیت تجاری نیز برسد. سرفیس پرو 4 که در اکتبر سال ۲۰۱۵ معرفی شد، دارای نمایشگری بزرگ‌تر (هم از لحاظ ابعاد فیزیکی و هم رزولوشن) نسبت به سرفیس پرو 3 بود و در عین حال از مدل قبلی سبک‌تر و باریک‌تر بود تا عنوان «بروزرسانی ارزشمند»، شایسته‌ی آن باشد. ویندوز 10 و سرفیس پرو 4 به‌نوعی برای یکدیگر ساخته شده‌اند و با نگاهی به آن‌ها می‌توان به فلسفه‌ی نرم‌افزاری/سخت‌افزاری مایکروسافت برای ساخت یک تلفن هوشمند در آینده پی برد.

بر خلاف انتظارها مایکروسافت در اکتبر سال ۲۰۱۶ سرفیس پرو جدیدی معرفی نکرد و در عوض تمرکز خود را بر معرفی دستگاه جدیدی با نام سرفیس استودیو (Surface Studio) گذاشت. معرفی سرفیس پرو جدید می‌تواند بار دیگر نگاه‌ها را به سمت مایکروسافت جلب کند و لقب «پادشاه دستگاه‌های هیبریدی» را به خانواده‌ی سرفیس بازگرداند.

مایکروسافت به سرفیس تنها به چشم یک محصول پرفروش نگاه نمی‌کند؛ بلکه قصد دارد با معرفی یک دستگاه باکیفیت، سخت‌افزار ایده‌آل برای اجرای سیستم عامل محبوبش را به دنیا نشان بدهد. طی ۱۸ ماهی که از وارد شدن سرفیس پرو 4 به خط تولید می‌گذرد، شاهد پیشرفت‌های سخت‌افزاری زیادی در دنیای فناوری بوده‌ایم که احتمال می‌رود مایکروسافت در نسخه‌ی بعدی سرفیس پرو از آن‌ها استفاده کند.

نمایشگر

نمایشگر لمسی همواره یکی از مهم‌ترین اجزای سرفیس‌ها بوده است و اولین چیزی که هنگام فکر کردن به سرفیس پرو 5 به ذهن می‌رسد، افزایش دقت لمس و بهبود قلم سرفیس (Surface Pen) با استفاده از تکنولوژی‌های جدید است. همچنین زمان آن رسیده است که شاهد به کار رفتن یک نمایشگر 4K در تبلت‌های مایکروسافت باشیم.

نمایشگر ۱۲.۳ اینچی سرفیس پرو 4 در زمان معرفی با رزولوشن ۲۷۳۶ در ۱۸۲۴ پیکسلی و تراکم ۲۷۶ پیکسل بر اینچ توانست بسیاری از رقبای خود را (چه در بین لپ‌تاپ‌ها و چه در میان تبلت‌ها) پشت سر بگذارد. بررسی‌های تخصصی دیسپلی‌میت نیز نشان دادند که تبلت‌های مایکروسافت یکی از باکیفیت‌ترین نمایشگرهای دنیا را در اختیار دارند. اما با متداول شدن بیش از پیش محتوای 4K و تبدیل شدن این رزولوشن به استاندارد، انتظار می‌رود مایکروسافت نیز در نسخه‌ی بعدی تبلت‌های خود از نمایشگری 4K استفاده کند.

انتظار می‌رود مایکروسافت در سرفیس پرو 5 از نمایشگری با رزولوشن 4K استفاده کند

البته باید توجه داشت از آنجایی که نسبت تصویر سرفیس پرو‌ها ۳:۲ است، در نتیجه رزولوشن آن‌ با دیگر نمایشگرهای 4K متداول (۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل) تفاوت خواهد داشت و در نتیجه اندکی بالاتر یا پایین‌تر از ۸ مگاپیکسل خواهد بود. با توجه به نسبت تصویر ۳:۲، محتمل‌ترین رزولوشن ممکن برای سرفیس 5 برابر با ۳۸۴۰ در ۲۵۶۰ خواهد بود که منجر به رزولوشن ۹.۸ مگاپیکسلی و تراکم ۳۷۵ پیکسل بر اینچ می‌شود.

همچنین احتمال افزایش اندازه‌ی نمایشگر به ۱۳ اینچ بسیار بعید است، چرا که مایکروسافت از قبل محصولی ۱۳ اینچی با نام سرفیس بوک دارد و معرفی دستگاه دیگری با این اندازه؛ از طرفی باعث خواهد شد سرفیس پرو 5 سهم سرفیس بوک را از بازار برباید (به‌اصطلاح برادر بزرگ‌تر خود را cannibalize کند) و از طرف دیگر باعث می‌شود کاربرانی که اندازه‌ی کوچک‌تر را ترجیح می‌دهند، جذب دیگر گزینه‌های موجود در بازار شوند. پس به‌احتمال زیاد اندازه‌ی نمایشگر سرفیس همان ۱۲.۳ اینچ باقی خواهد ماند.

اتصالات

تغییر دیگر می‌تواند استفاده‌ی کامل از پورت‌های USB Type-C باشد. اپل با معرفی مک‌بوک ۱۲ اینچی اولین شرکتی بود که به‌صورت کامل استفاده از پورت‌های متداول USB را کنار گذاشت و تنها به یک USB نوع C بسنده کرد. تولیدکنندگان ویندوزی هم (مانند HP در Spectre 13) دیر یا زود به این موج خواهند پیوست. مایکروسافت در زمان معرفی سرفیس پرو 4 به‌درستی تصمیم گرفت از USB-C استفاده نکند، اما استفاده از این پورت‌ها در سرفیس پرو 5 اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. در حقیقت در استفاده از پورت USB-C در سرفیس پرو 5 تقریبا شکی وجود ندارد؛ بلکه آنچه هنوز مشخص نیست، تصمیم مایکروسافت به باقی گذاشتن پورت‌های USB قدیمی یا حذف کامل آن‌ها است.

استفاده از پورت‌های USB-C در سرفیس پرو 5 تقریبا قطعی است

مشکل اصلی‌ که پورت‌های USB قدیمی برای تبلت مایکروسافت ایجاد خواهند کرد، محدود کردن ظرافت طراحی و عدم امکان رسیدن به ضخامت‌های کمتر از میزانی خاص در صورت وجود آن‌ها است؛ اما با توجه به موج منفی و انتقاداتی که اخیرا برای حذف پورت‌ها به اپل وارد شده است، احتمال می‌رود مایکروسافت این بار هم ریسک نکند و حداقل یک پورت USB قدیمی در سرفیس پرو 5 باقی بگذارد.

پردازنده

 

انتظار می‌رود سرفیس پرو 5 از پردازنده‌های نسل هفتم اینتل با نام کبی لیک (Kaby Lake) استفاده کند. پردازنده‌های کبی لیک اینتل چند مزیت عمده نسبت به نسل قبل از خود دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از افزایش سرعت پردازش، بهبود واحد پردازش گرافیکی، مصرف کمتر انرژی هنگام تماشای ویدئوهای جدید H265 و مهم‌تر از همه افزایش عمر باتری در دستگاه‌های قابل حمل. برای آشنایی بیشتر با پردازنده‌های کبی لیک این مطلب زومیت را مطالعه  کنید.

استفاده از پردازنده‌های کبی لیک همچنین باعث خواهد شد سرفیس‌های مایکروسافت نسبت به جدیدترین مک‌بوک پرو اپل - که از پردازنده‌های نسل ۶ اینتل با نام اسکای‌لیک استفاده می‌کنند - پردازنده‌های به‌روزتری داشته باشند و این خود نکته‌ای مثبت از لحاظ تبلیغاتی برای مایکروسافتت محسوب می‌شود. اگر چه پردازنده‌های مک‌بوک پرو و سرفیس پرو در کلاس کاملا مجزایی قرار دارند (پردازنده‌های لپ‌تاپ اپل از سری HQ و پردازنده‌های تبلت مایکروسافت از سری U هستند)، اما به هر حال پردازنده‌های سرفیس پرو 5 یک نسل جدیدتر خواهند بود و همین نکته برای مانور تبلیغاتی کافی است.

نوآوری

تمام آنچه تا به حال گفته شد «بهبودهایی تکاملی» هستند نه «تغییراتی انقلابی». شرکت‌های بزرگ برای اینکه مشتریان خود را متقاعد کنند که محصول جدیدشان صرفا یک بهبود جزئی نسبت به نسخه‌ی قبل محسوب نمی‌شود، مجبور به معرفی قابلیت‌های جدیدِ ملموس و مشهود در محصولاتشان هستند. برای مثال معرفی یک قسمت سخت‌افزاری جدید مانند TouchBar در مک‌بوک پرو 2016، تأثیر به‌مراتب بهتری نسبت به توضیح دادن «افزایش سرعت کلاک پردازنده» داشت؛ اعداد و ارقامی که شاید مصرف‌کننده‌ی عادی اصلا از آن‌ها چیزی متوجه نشود.

سرفیس پرو 5 علاوه بر بهبودهای جزئی، به استفاده از نوآوری‌های جدید نیاز دارد

مایکروسافت هم با معرفی کامپیوتر آل-این-وان سرفیس استودیو از سخت‌افزار جدیدی با نام دایل (Dial) رونمایی کرد که به احتمال زیاد با سرفیس پرو 5 نیز سازگار خواهد بود. اما محصولی جانبی‌ مانند دایل به تنهایی نمی‌تواند تغییری انقلابی محسوب شود. شاید معرفی قلم جدید با تغییرات اساسی بتواند خلأ «تغییر جدی» را پر کند و به این سؤال مهم پاسخ بدهد؛ «چه چیز تازه و هیجان‌انگیزی در این محصول جدید وجود دارد؟»

پتنت های قلم سرفیس پرو 5

به‌تازگی پتنت‌هایی از مایکروسافت منتشر شده است که نشان‌دهنده‌ی یک استایلوس با باتری قابل شارژ هستند. با توجه به این اسناد، احتمال وقوع تغییرات اساسی در Surface Pen بیش از پیش قوت گرفته است. در یکی از این پتنت‌ها به درگاه مغناطیسی برای شارژ قلم و در پتنتی دیگر به اتصال قلم از طریق USB به دستگاه اشاره شده است که علاوه بر کاربرد نگه‌داری قلم، به‌منظور شارژ کردن از آن استفاده می‌شود.

طراحی ویژه برای سازگاری با هدست‌های واقعیت مجازی (VR) نیز می‌تواند یک نوآوری قابل توجه در سرفیس 5 محسوب شود. اگرچه هدست‌هایی چون آکیولس ریف و وایو به سیستم‌های به‌شدت قدرتمند ویندوزی احتیاج دارند و از طرفی تبلت‌های سرفیس هم از پردازنده‌ی مجزای گرافیکی بی‌بهره هستند، اما معرفی هدست‌های ارزان‌قیمت VR توسط مایکروسافت در مراسم معرفی سرفیس استودیو، می‌تواند نشان از تلاش این شرکت برای ارائه‌ی تجربه‌ای متفاوت و نسبتا ارزان‌قیمت واقعیت مجازی توسط سرفیس پرو 5 داشته باشد.

مدل‌ها

نسل پیشین سرفیس‌ها در دو مدل سرفیس 3 و سرفیس پرو 3 عرضه شد. سرفیس 3 از پردازنده‌های اتم (Atom) اینتل استفاده می‌کرد و بازار پایین‌رده را هدف گرفته بود؛ اما در نسل فعلی دیگر خبری از سرفیس 4 نیست. البته مدل‌هایی از سرفیس‌ پروهای 4 نیز از پردازنده‌های پایین‌رده‌ی Core m اینتل استفاده می‌کنند، اما همه تحت همان نام Surface Pro 4 عرضه می‌شوند.

با اعلام خبر اجرای نسخه‌ی کامل ویندوز 10 روی پردازنده‌هایARM، احتمال استفاده‌ی مایکروسافت از پردازنده‌ی قویاسنپدراگون 835 در مدل‌هایی از سرفیس‌های جدید قوت گرفته است. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، به احتمال زیاد شاهد معرفی دو نسخه از تبلت‌های سرفیس خواهیم بود. مدل سرفیس پرو 5 با استفاده از پردازنده‌های اینتل، مشخصات سخت‌افزاری بالا و نمایشگر 4K، و مدل سرفیس 5 با استفاده از پردازنده‌ی اسنپدراگون، مشخصات سخت‌افزاری متوسط و نمایشگر 2K.

در صورت معرفی سرفیس 5 با پردازنده‌ی اسنپدراگون کوالکام، ممکن است بالاخره شاهد استفاده از درگاه سیم‌کارت و مودم 4G-LTE در تبلت‌های مایکروسافت باشیم.

قیمت

بیشتر مدل‌های سرفیس گران‌قیمت هستند. ارزان‌ترین سرفیس پرو 4 از یک پردازنده‌ی Core m3، حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی SSD و ۴ گیگابایت رم استفاده می‌کند و بدون کیبورد مجزا و معروف تایپ کاور، قیمتی برابر با ۸۹۹ دلار دارد. مدل‌های بالارده‌ی سرفیس پرو 4 نیز که از پردازنده‌های سری Core i و مقدار رم و فضای ذخیره‌سازی بیشتری استفاده می‌کنند، تا ۲۰۰۰ دلار قیمت دارند.

سال گذشته وب‌سایت News Everyday گزارشی منتشر کرد که در آن آمده بود قیمت سرفیس پرو 5 نیز مانند نسل قبل از خود از ۸۹۹ دلار شروع خواهد شد. در این گزارش همچنین آمده است ارزان‌ترین مدل‌های سرفیس پرو 5 که مجهز به پردازنده‌ی Intel Core i7 باشند، ۹۹۹ دلار قیمت خواهند داشت و مدل جدیدی مجهز به پردازنده‌ی Core i7 Extreme نیز با قیمت ۱۵۹۹ دلار عرضه خواهد شد.

زمان عرضه

مایکروسافت به‌تازگی نسخه‌ی بتای آپدیت بزرگ بعدی ویندوز 10 با نام Creators Update را برای اعضای اینسایدر عرضه کرده است. این بروزرسانی قرار است بر ادغام اپلیکیشن‌های شخص ثالث در ویندوز، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (VR & AR) و ابزارهای سه‌بعدی بهبودیافته تمرکز داشته باشد. آپدیت بزرگ دیگری نیز قرار است تا انتهای سال جاری میلادی با تمرکز بر بخش موبایل عرضه شود. اگر قرار باشد محصولی با نام سرفیس فون معرفی شود، زمان معرفی آن به‌احتمال زیاد در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

به‌احتمال زیاد سرفیس پرو 5 و سرفیس فون هم‌زمان با یکدیگر معرفی نخواهند شد

از طرفی نمی‌توان سرفیس پرو 5 را هم‌زمان با سرفیس فون معرفی کرد، چرا که قطعا تحت‌الشعاع تلفن هوشمند جدید مایکروسافت قرار خواهد گرفت و اخبار مربوط به آن، زیر انبوه پوشش رسانه‌ای سرفیس فون دفن خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود سرفیس‌های جدید در بهار و هم‌زمان با عرضه‌ی آپدیت Creators رونمایی شوند. پاییز ۲۰۱۷ نیز زمان مناسبی برای معرفی سرفیس بوک 2 به نظر می‌رسد.

در نهایت، تمام آنچه از سرفیس پرو 5 انتظار داریم، می‌توان این‌گونه خلاصه کرد:

  • نمایشگر: دو نسخه با رزولوشن‌های تقریبی 4K و 2K، هر دو در اندازه ۱۲.۳ اینچ
  • اتصالات: استفاده از چندین پورت USB-C در کنار یک پورت USB متداول
  • پردازنده: پردازنده‌های نسل ۷ کبی لیک اینتل (احتمال استفاده از اسنپدراگون 835 در برخی مدل‌ها)
  • نوآوری: سازگاری بیشتر با دایل (Dial)، معرفی Surface Pen جدید، سازگاری با هدست‌های واقعیت مجازی (VR)
  • مدل‌ها: احتمال عرضه در دو مدل سرفیس 5 و سرفیس پرو 5
  • قیمت: هم قیمت با مدل‌های فعلی سرفیس پرو 4 (از ۸۹۹ تا ۲۰۰۰ دلار)
  • زمان عرضه: بهار ۲۰۱۷، هم‌زمان با عرضه‌ی آپدیت Creators (به‌طور دقیق، ماه مارس)

نظر شما راجع به تبلت‌های سرفیس پرو مایکروسافت چیست؟ انتظار چه تغییراتی در سرفیس پرو 5 دارید؟ نظرات خود را با ما و کاربران زومیت  در میان بگذارید.

 

منبع خبر: زومیت



:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمود مختاری

مایکروسافت سال گذشته پس از معرفی و عرضه‌ی دو نسل از تبلت سرفیس، سرفیس پرو ۳ را معرفی کرد که به واقع یک محصول تکامل یافته و سطح بالا است. سرفیس پرو ۳ نگاه بسیاری از کاربران را به محصولات سری سرفیس تغییر داد و بسیاری را شیفته‌ی این گجت هیبریدی کرد. حال پس از گذشت بیش از یک سال انتظار می‌رود این کمپانی نسل جدید سرفیس پرو را تا انتهای سال ۲۰۱۵ معرفی و روانه‌ی بازار کند. در ادامه به جمع بندی تمام اطلاعاتی خواهیم پرداخت که در رابطه با سرفیس پرو ۴ وجود دارد.

انتظار می‌رود مایکروسافت تا پایان سال جاری میلادی نسل جدید محصول هیبریدی خود یا همان سرفیس پرو ۴ را معرفی و روانه‌ی بازار کند. در ماه‌های گذشته شایعات و اخبار گوناگونی در مورد این محصول منتشر شده که در ادامه نگاهی به تمام گمانه‌ها و اطلاعات مرتبط با سرفیس پرو ۴ خواهیم پرداخت.

اصلی‌ترین شایعات مطرح شده

  • شماری از شنیده‌ها حکایت از این دارد که سرفیس پرو ۴ در ماه اکتبر معرفی شده و تا نوامبر روانه‌ی بازار خواهد شد. اخیرا اخباری مبنی بر برگزاری مراسمی توسط مایکروسافت در دوم مهرماه منتشر شده است.
  • پردازنده‌ی مورد استفاده در سرفیس پرو ۴ از نسل پنجم (برادول) یا از نسل ششم (اسکای لیک) خواهد بود.
  • طراحی ظاهر سرفیس پرو ۴ مشابه سرفیس پرو ۳ خواهد بود.
  • احتمال تعبیه حافظه‌ی رم با ظرفیت ۴ یا ۸ گیگابایت بصورت استاندارد و حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی در نسخه‌های با مشخصات فنی بالا وجود دارد.
  • ظرفیت حافظه‌ی داخلی سرفیس پرو ۴، ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت خواهد بود.
  • قیمت سرفیس پرو ۴ بنابر ظرفیت نسخه‌ی مورد نظر در بازه‌ی ۷۹۹ تا ۱٫۷۹۹ دلار خواهد بود.

زمان عرضه

در هفته‌های اخیر شایعات مختلفی مبنی بر معرفی سرفیس پرو ۴ در ماه اکتبر مطرح شده است. برخی گزارش‌ها نیز حتی تاریخ برگزاری مراسم ردموندی‌ها برای معرفی سرفیس‌ پرو ۴ را ۲ مهرماه عنوان کرده‌اند. اگرچه مایکروسافت این موضوع را تایید نکرده، اما انتشار اخبار گوناگون توسط منابع مختلف بی دلیل نیست و به نظر می‌رسد که این کمپانی نسل جدید محصول خود را معرفی خواهد کرد.

مایکروسافت سرفیس پرو ۳ را در ماه ژوئن ۲۰۱۴ عرضه کرد، از این رو بیش از یک سال از زمان عرضه‌ی آخرین نسخه می‌گذرد و در نتیجه بروزرسانی سرفیس پرو از سوی مایکروسافت اجتناب ناپذیر است. اینتل اخیرا از نسل ششم پردازنده‌ی خود با نام اسکای لیک پرده برداشته و از این‌رو عرضه‌ی سرفیس پرو ۴ در اواخر سال جاری بهترین زمان ممکن برای بهره‌مندی از نسل جدید پردازنده‌ی اینتل است.

مشخصات فنی

 در مورد مشخصات فنی انتظار می‌رود مایکروسافت در سرفیس پرو ۴ از سیاست‌های خوددر مورد سرفیس پرو ۳ پیروی کند. سرفیس پرو ۳ از نظر مشخصات سخت‌افزاری طیف گسترده‌ای از پردازنده‌ها را شامل می‌شود که می‌توان از بین پردازنده‌ی Core i3 تا قدرتمندترین نمونه‌ی Core i7 انتخاب کرد. همچنین باید به امکان انتخاب حافظه‌ی رم ۴ یا ۸ گیگابایتی و همچنین حافظه‌ی داخلی از ۶۴ تا ۵۱۲ گیگابایت اشاره کرد.

احتمالا سرفیس پرو ۴ از نظر مشخصات سخت‌افزاری نمونه‌ی بروز شده با گزینه‌های قابل خرید مشابه سرفیس پرو ۳ خواهد بود. البته گمانه‌هایی مبنی بر حذف نسخه‌‌ی ۶۴ گیگابایتی به گوش رسیده است.

پردازنده

جذاب‌ترین موضوع در مورد سرفیس پرو ۴ به پردازنده‌ی مورد استفاده در این تراشه مربوط است. در حال حاضر دو گزینه‌ی محتمل برای استفاده در سرفیس پرو ۴ وجود دارد: بهره‌گیری از پردازنده‌ی Core M i5 یا Core M i7 و بهره‌گیری از تراشه‌های نسل ششم اسکای لیک . براساس اطلاعات ارائه شده توسط دیجی‌تایمز، مایکروسافت از یک فرم فکتور باریک با حاشیه‌‌ی کم و صفحه‌ی نمایش بزرگ در سرفیس پرو ۴ استفاده کرده که این ویژگی‌ها را باید نشان‌دهنده‌ی تعبیه‌ی اسکای لیک در این تبلت خواند.

استفاده از سری پردازنده‌های اسکای لیک در سرفیس پرو ۴ مزایای خاصی دارد. در صورتی که این تبلت با بهره‌گیری از اسکای‌لیک روانه‌ ی بازار شود، با توجه به اینکه گجت‌های معدودی مجهز به آن خواهند بود، مایکروسافت می‌تواند مدعی عرضه‌ی یک محصول خلاقانه و مدرن به بازار باشد. همچنین این موضوع را می‌توان به عنوان نقطه‌ی قوتی برای فروش بیشتر سرفیس پرو ۴ عنوان کرد. از نظر فنی نیز اسکای لیک قابلیت‌های بسیاری دارد که برای مثال می‌توان به امکان مدیریت ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اشاره کرد. همه‌ی این قابلیت‌ها سرفیس پرو ۴ را با عنوان یک قابلیت کاربردی جلوه می‌دهد.

 البته برخی از منابع چینی به این موضوع اشاره کرده‌اند که سرفیس پرو ۴ همچون مک بوک‌های جدید اپل بدون فن بوده و بر همین اساس از پردازنده‌های Core M برادول بهره خواهند برد. اپل به دلیل حذف فن از ساختار مک‌بوک‌های ۱۲ اینچی خود به بهره‌گیری از پردازنده‌های Core M تن داده، از این‌رو در صورتی که مایکروسافت از اسکای‌لیک بهره بگیرد، باید شاهد یک تبلت مهندسی شده و به واقع مدرن باشیم که توانایی دفع حرارت پردازنده‌های اسکای‌لیک را دارد.

حافظه‌ی رم و حافظه‌ی اصلی

 در مورد حافظه‌ی رم احتمالا مایکروسافت از سیاست بهره‌گیری از دو حافظه‌ی رم ۴ و ۸ گیگابایتی بهره خواهد برد. به نظر می‌رسد ردموندی‌ها در نمونه‌های ارزان‌تر سرفیس پرو ۴ از حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی و در نمونه‌هایی با مشخصات و قیمت بالاتر از حافظه‌ی رم ۸ گیگابایتی بهره خواهد برد. این استراتژی مشابه سیاست‌ اپل در قبال مک‌بوک‌های خود است. البته در صورتی که مایکروسافت از پردازنده‌ی قدرتمندتری استفاده کند، امکان استفاده از یک حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی نیز روی سرفیس پرو ۴ نیز وجود دارد.

در مورد حافظه‌ی داخلی مورد استفاده نیز انتظار نمی‌رود تغییراتی اعمال شود و احتمال شاهد عرضه‌ی سرفیس پرو ۴ با بهره‌گیری از سه ظرفیت ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ خواهیم بود. همچنین مایکروسافت به قطع یقین از حافظه‌های SSD در سرفیس پرو ۴ بهره خواهد برد.

قلم

پس از آنکه مایکروسافت کمپانی N-Trig را خریداری کرد، شایعات متعددی در خصوص بهره‌گیری از ویژگی‌های جدید در قلم سرفیس پرو ۴ مطرح شده است. این کمپانی در زمینه‌ی فناوری‌های مرتبط با قلم‌های استایلوس حساس به فشار فعالیت می‌کند. قلم سرفیس پرو ۳ را باید یکی از ویژگی‌های اصلی این محصول بنامیم که ردموندی‌ها نیز تبلیغات متعددی را در رابطه با آن انجام دادند.

طراحی

سرفیس‌های مایکروسافت در نسل‌های مختلف پیشرفت کرده است و انتظار می‌رود سرفیس پرو ۴ نیز در ادامه‌ی این روند رو به رشد باریک‌تر و سبک‌تر از نسل‌های پیشین روانه‌ی بازار شود. البته با توجه به اظهار نظر برین هال در خصوص امکان بهره‌گیری از لوازم جانبی سرفیس پرو ۳ در سرفیس پرو ۴ نباید در انتظار تغییرات شگرف در ظاهر سرفیس پرو ۴ باشیم.

در این راستا شایعات مختلفی نیز مبنی بر اینکه سرفیس پرو با صفحه‌ی نمایش ۱۴ اینچی عرضه خواهد شد، به گوش رسیده است. به نظر می‌رسد در صورت عملی شدن این موضوع باید این نسخه را به عنوان رقیب آیپد پرو اپل بدانیم.

 

منبع خبر: زومیت



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمود مختاری

احتمالا سرفیس‌ پرو کمتر از یک ماه دیگر در پیشخوان فروشگاه‌ها موجود خواهد بود. شایعات و منابع غیررسمی حاکی از آن هستند که اندکی پس از اتمام نمایشگاه CES 2013 پیش‌فروش سرفیس پرو آغاز می‌گردد و 10 روز پس از آن، یعنی در اواخر ژانویه رسما وارد بازار خواهد شد. فروش تبلت سرفیس‌ پرو مایکروسافت، اواخر ژانویه آغاز خواهد شد. اواخر سال گذشته مایکروسافت قیمت دقیق این محصول را فاش کرد، ولی این کمپانی تا کنون زمان دقیقی را برای عرضه سرفیس پرو ارائه نکرده است. وب‌سایت CNET با چند فروشگاه مایکروسافت تماس گرفته و به نظر می‌رسد کارمندان این فرشگاه‌ها همگی انتظار دارند که تا آخر ماه جاری محصول مذکور در پیشخوان فروشگاهشان باشد. سایر منابع غیر رسمی دیگر نیز حاکی از آنند که اواخر ژانویه تبلت اینتلی مایکروسافت ارائه خواهد شد. 

سرفیس پرو که قیمت آن از 899 دلار شروع می‌شود، مجهز به یک پردازنده Core i5 اینتل و نمایشگر 1080p HD است. پرو بر خلاف RT از نسخه کامل ویندوز 8 بهره می‌برد. مایکروسافت پیش‌فروش نسخه RT را 10 روز پیش از عرضه رسمی به بازار آغاز کرد. اگر زمانبندی مایکروسافت مشابه قبل باشد احتمالا اندکی پس از اتمام نمایشگاه CES پیش‌فروش سرفیس پرو آغاز خواهد شد. مایکروسافت پیش از این اعلام نموده بود که قصد دارد حضور خود را در نمایشگاه CES 2013 کم‌رنگ‌تر کند. این تصمیم نشانه آن است که غول نرم‌افزار دنیا قصد دارد تا محصولات خود را در کنفرانس‌های اختصاصی و خارج از فضای نمایشگاه‌های جهانی معرفی نماید.

 
منبع خبر: زومیت



:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمود مختاری

پیش‌فروش تبلت سرفیس مایکروسافت با ویندوز RT آغاز شده است، اما آیا این تبلت مناسب شماست؟ همانطور که می‌دانید مایکروسافت تبلت Surface را با دو پردازنده مختلف ARM و x86 عرضه می‌کند. تبلت Surface RT مجهز به پردازنده Tegra 3 و ویندوز RT است و تبلت Surface Pro که اوایل سایل آینده میلادی وارد بازار خواهد شد مجهز به ویندوز ۸ و پردازنده Ivy Bridge اینتل است. پس پیش از خرید تبلت سرفیس باید بدانید که کدام ابزار مناسب شماست. آیا نرم‌افزارهای قدیمی ویندوز برروی سرفیس اجرا می شوند؟ تفاوت بین دو داک کی‌برد Type Cover و Touch Cover سرفیس در چیست؟ پاسخ این‌ سوالات به همراه اطلاعات بیشتر را در ادامه مطلب بخوانید.

پیش‌فروش نسخه RT تبلت سرفیس از امروز شروع شده است و شما با مراجعه به وب‌سایت Surface.com می‌توانید پیش‌خرید این محصول را انجام دهید. قیمت Surface RT از ۵۰۰ دلار آغاز می‌شود و افرادی که آن را پیش‌خرید کرده‌اند، تبلت خود را در روز انتشار ویندوز ۸ یعنی ۵ آبان ماه دریافت می‌کنند. Surface RT مجهز به نمایشگر ۱۰.۶ اینچ با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل و تراکم پیکسل 148ppi، حافظه ذخیره سازی ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت، ۲ گیگابایت حافظه RAM، اسلات میکرو SD برای افزایش میزان حافظه، پورت USB 2.0 است. این تبلت به همراه نسخه آزمایشی Home and Student آفیس ۲۰۱۳ وارد بازار می‌شود که بعدها قرار است به نسخه نهایی بروز شود. ضخامت این تبلت ۹.۳ میلی‌متر و وزن آن ۶۸۰ گرم است. کاربر همچنین می‌تواند کاور کی‌برد با کلید‌های فیزیکی را با قیمت ۱۲۰ دلار خریداری کند.

 

خبری از پردازنده اینتل نیست

ویندوز RT نسخه‌ای از ویندوز ۸ است که از پردازنده‌های ARM پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌های ARM به دلیل مصرف بهینه انرژی در بسیاری از ابزارهای موبایل امروزی استفاده می‌شوند و این بدین معناست که سرفیس RT دارای طول عمر باتری بالا و مصرف انرژی پایین است. اما خبر بد این است که تمام نرم‌افزارهای امروزی ویندوز که براساس معماری x86 نوشته شده‌اند برروی ARM اجرا نخواهند شد. یعنی برنامه‌های فعلی ویندوز ۷ و نسخه‌های قبلی ویندوز در تبلت سرفیس RT اجرا نمی‌شوند. البته ظاهر سیستم‌عامل ویندوز RT کاملا شبیه به ویندوز ۸ است اما به عنوان مثال مجموعه نرم‌افزاری آفیس ۲۰۱۳ مخصوص ویندوز RT نسبت به نسخه تحت ویندوز ۸، محدودیت‌هایی دارد. پس اگر قصد دارید نرم‌افزارهای قدیمی خود را برروی تبلت اجرا کنید باید تا آمدن Surface Pro با ویندوز ۸ و پردازنده اینتل صبر کنید.

سرفیس تنها تبلت ویندوزی نیست

IdealPad Yoga

اگر قصد دارید نسخه کامل ویندوز ۸ را برروی تبلت تجربه کنید، لزومی ندارد تا اوایل سال ۲۰۱۳ و برای تبلت سرفیس Pro صبر کنید، چندین و چند تبلت ویندوز ۸ با پردازنده x86 معرفی شده‌اند که همگی به زودی وارد بازار می‌شوند از برجسته‌ترین این تبلت‌ها می‌توان به سری ۵ سامسونگ، IdeaTab لنوو، Iconia W510 ایسر و چندین اولترابوک لمسی تبدیل شدنی مانند Duo 11 سونی، Xps 12 دل، Taichi ایسوس و IdeaPad Yoga لنوو اشاره کرد.

خبری از LTE و 3G نیست

اکثر تبلت‌های امروزی از 3G و 4G پشتیبانی می‌کنند اما متاسفانه سرفیس RT فاقد هر دو است. یعنی از طریق سیم کارت نمی‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید و تنها از طریق شبکه Wi-Fi امکان دسترسی به شبکه وجود دارد. پس اگر قصد دارید همه جا به اینترنت دسترسی داشته باشید، چاره‌ای جز انتخاب تبلت‌های اندرویدی یا آیپد نخواهید داشت.

کاور Touch یا Type؟

msft-surface-color-

تبلت سرفیس برای استفاده از رابط کاربری لمسی ویندوز ۸ و لذت بردن از برخی امور روزمره بسیار خوب است. اما اگر بخواهید با آن به انجام امور جدی مانند ویرایش جداول در اکسل یا متون در Word بپردازید نیاز به یک کی‌برد مجزا دارید. مایکروسافت به همراه تبلت سرفیس یک کاور بسیار باریک و خلاقانه‌ای را نیز طراحی نموده که نقش کی‌برد را نیز بازی می‌کند. این کاور در دو نوع مختلف و بصورت جداگانه عرضه می شود. کلید‌های Touch Cover از نوع لمسی هستند ولی کلید‌های Type Cover فیزیکی و شبیه صفحه‌کلیدهای فیزیکی معمولی هستند. اگر قصد دارید زیاد تایپ کنید بهتر است تایپ کاور را انتخاب کنید، چون حس مشابه صفحه کلید لپ‌تاپ را به همراه خواهد داشت. هر دو کاور، علاوه بر صفحه کلید دارای یک تاچ‌پد برای کنترل ماوس نیز هستند. تاچ کاور با قیمت ۱۲۰ دلار و تاچ تایپ با قیمت ۱۳۰ دلار به فروش می‌رسد. اگر رنگ کاور برایتان اهمیت ندارد می‌توانید ۲۰ دلار کمتر هزینه نموده و تبلت سرفیس RT با ۳۲ گیابایت حافظه و کاور تاچ مشکی رنگ را به قیمت ۶۰۰ دلار خریداری کنید. تاچ کاور در رنگ‌های سفید، قرمز و آبی ارائه می‌شود.

 

منبع خبر: زومیت



:: برچسب‌ها: سرفیس‌ , مایکروسافت , ویندوز ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمود مختاری

احتمالا سرفیس‌ پرو کمتر از یک ماه دیگر در پیشخوان فروشگاه‌ها موجود خواهد بود. شایعات و منابع غیررسمی حاکی از آن هستند که اندکی پس از اتمام نمایشگاه CES 2013 پیش‌فروش سرفیس پرو آغاز می‌گردد و 10 روز پس از آن، یعنی در اواخر ژانویه رسما وارد بازار خواهد شد.

فروش تبلت سرفیس‌ پرو مایکروسافت، اواخر ژانویه آغاز خواهد شد. اواخر سال گذشته مایکروسافت قیمت دقیق این محصول را فاش کرد، ولی این کمپانی تا کنون زمان دقیقی را برای عرضه سرفیس پرو ارائه نکرده است. وب‌سایت CNET با چند فروشگاه مایکروسافت تماس گرفته و به نظر می‌رسد کارمندان این فرشگاه‌ها همگی انتظار دارند که تا آخر ماه جاری محصول مذکور در پیشخوان فروشگاهشان باشد. سایر منابع غیر رسمی دیگر نیز حاکی از آنند که اواخر ژانویه تبلت اینتلی مایکروسافت ارائه خواهد شد.

سرفیس پرو که قیمت آن از 899 دلار شروع می‌شود، مجهز به یک پردازنده Core i5 اینتل و نمایشگر 1080p HD است. پرو بر خلاف RT از نسخه کامل ویندوز 8 بهره می‌برد. مایکروسافت پیش‌فروش نسخه RT را 10 روز پیش از عرضه رسمی به بازار آغاز کرد. اگر زمانبندی مایکروسافت مشابه قبل باشد احتمالا اندکی پس از اتمام نمایشگاه CES پیش‌فروش سرفیس پرو آغاز خواهد شد. مایکروسافت پیش از این اعلام نموده بود که قصد دارد حضور خود را در نمایشگاه CES 2013 کم‌رنگ‌تر کند. این تصمیم نشانه آن است که غول نرم‌افزار دنیا قصد دارد تا محصولات خود را در کنفرانس‌های اختصاصی و خارج از فضای نمایشگاه‌های جهانی معرفی نماید.

 

منبع خبر: زومیت



:: برچسب‌ها: سرفیس‌ , مایکروسافت ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمود مختاری

برای ما این موضوع به مرور جا افتاده است که قیمت یک تبلت با تکنولوژی روز، باید چیزی حدود ۵۰۰ دلار باشد. هر تبلت دیگری که بیش از این قیمت داشته باشد گران به نظرمان می‌آید و اگر کمتر از این قیمت‌گذاری شده باشد، فکر می‌کنیم که حتما کاسه‌ای زیر نیم کاسه‌اش است. به همین دلیل خیلی از افراد وقتی خبر عرضه تبلت سرفیس پرو با قیمت پایه ۸۹۹ دلار را شنیدند، از این قیمت‌گذاری مایکروسافتتعجب کردند. در این مقاله با ۳ دلیل به شما اثبات خواهیم کرد که چرا این قیمت برای سرفیس پرو زیاد نیست.

شما با پرداخت ۹۰۰ دلار صاحب تبلتی با پردازنده اینتل Core i5 با صفحه نمایش ۱۰.۶ اینچی با رزولوشن Full HD و همچنین با قابلیت استفاده از قلم مخصوص خواهید بود. به نظر من این قیمت برای این تبلت قیمت چندان بالایی نیست چرا که:

۱. سرفیس پرو یک اولترابوک است

یکی از انتقاداتی که این روزها به سرفیس RT وارد می‌شود این است که این تبلت در اجرای برخی اپلیکیشن‌های ویندوز کمی کند عمل می‌کند، که این مورد قطعا با پردازنده Core i5 رفع خواهد شد. با درنظر گرفتن تمام قطعات سخت‌افزاری این تبلت به خصوص صفحه نمایش فوق‌العاده آن، مشاهده می‌کنیم که با یک دستگاه به شدت قدرتمندتر روبرو خواهیم بود، حتی اگر این قدرت سخت افزاری به معنینصف شدن طول عمر باتری آن باشد.

حال اگر تایپ کاور ۱۳۰ دلاری را هم به این تبلت اضافه کنیم محصول نهایی پیش رویمان یک اولترابوک ۱۰۳۰ دلاری خواهد بود، که یک رقیب سرسخت برای دیگر اولترابوک‌ها به شمار می‌رود. ممکن است بسیاری از شما اعتقاد داشته باشید که این محصول به قدرتمندی اولترابوک‌های امروزی نیست، اما تجربه در این زمانه ثابت کرده است که هر چه محصول شما منعطف‌تر باشد، موفق‎تر خواهد بود.

۲. سرفیس پرو یک تبلت است

انعطاف پذیری رابطه نزدیکی با تبلت بودن یک محصول دارد. من شخصا طرفدار صفحه نمایش لمسی افقی سرفیس‌ها نیستم و از طرفی از محکم نبودن صفحات نمایش لمسی این نسل از لپ‌تاپ های ویندوز ۸، کاملا دلسرد شده‌ام، هر چند در سرفیس به خاطر وجود پایه از پیش تعبیه شده این مورد چندان به چشم نمی‌آید. به هر حال برای اشخاصی مثل من وجود صفحه نمایش لمسی به شدت کارآمد است، و با استفاده از سرفیس به راحتی می‌توانم از آن به عنوان تبلت با صفحه نمایش لمسی استفاده کنم. اگر صفحه نمایش سرفیس پرو به همان خوبی که مایکروسافت اعلام کرده است باشد و اگر قلم آن برای یادداشت برداری و طراحی به همان خوبی که مایکروسافت قول داده است باشد، سرفیس پرو می‌تواند یک ترکیب فوق العاده تبلت/لپ تاپ و یک محصول متقاعد کننده برای انجام کارهای روزمره شما باشد. در کل سرفیس پرو پتانسیل بالایی را  برای تبدیل شدن به پلی میان دنیای تبلت‌های با کاربرد خانگی و تبلت‌های با کاربرد تجاری دارد.

۳. سرفیس پرو به ویندوز کامل مجهز است

بیاید خوش بین باشیم، ویندوز RT نکات مثبتی زیادی دارد، اما قطعا برای تکمیل شدن و جذب کاربران به زمان احتیاج دارد. بزرگترین نقطه ضعف ویندوز RT اما، عدم توانایی این سیستم‌عامل در اجرای اپلیکیشن‌های مبتنی بر معماری X86 است؛ اگر مایکروسافت بخواهد ویندوز RT موفق شود، قطعا مجبور به اختصاص سرمایه عظیمی برای جذب توسعه‌دهندگان به این پلتفرم خواهد بود. البته ویندوز مبتنی بر X86 نیز نقاط ضعف مخصوص به خود را، نظیر زمان بارگذاری طولانی دارد، اما در هر صورت این همان ویندوزی است که ما سالیان دراز است در حال استفاده از آن هستیم و توانایی اجرای تمام اپلیکیشن‌های ما را دارد. البته ویندوز هنوز فروشگاهی به خوبی اپ استور یا گوگل پلی ندارد، ولی روند رشد و تکامل ویندوز استور ما را به آینده ‌آن امیدور می‌کند.

کلام پایانی

بدون شک گران به حساب آوردن سرفیس پرو اشتباه خواهد بود. این محصول در واقع یک اولترابوک ارتقا یافته است که توانایی تبدیل شدن به یک تبلت را نیز دارد. این محصول تقریبا همان چیزی است که ما منتظر آن بودیم تا ایده آیپد اپل را تکمیل کند و همچنین بهترین تلاش مایکروسافت برای نشان دادن توانایی‌های رابط کاربری جدید خود می‌باشد.

 

منبع خبر: زومیت



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 تير 1396 | نظرات ()